Rolul planului de backup și recuperare a datelor

Rolul planului de backup și recuperare a datelor

Protejarea datelor împotriva pierderii, coruperii, dezastrelor (cauzate de factori umani sau naturali) și altor probleme reprezintă una dintre prioritățile principale pentru organizațiile IT, adoptând o abordare proactivă în fața unor incidente de securitate. Deși în articolele anterioare am discutat despre diverse măsuri esențiale pentru prevenirea atacurilor cibernetice, este imperativ să fim pregătiți și cu soluții în cazul apariției unor evenimente neprevăzute.

Rating: 5.0 (3 voturi)
Noutăți 14.11.2023

Explorarea conceptului de backup

Termenul "backup" a devenit sinonim cu protecția datelor în ultimele decenii și poate fi realizat prin mai multe metode. Realizarea unui backup reprezintă doar o parte a unui plan de protecție împotriva dezastrelor și poate să nu ofere nivelul dorit de capacități de recuperare a datelor și a dezastrelor fără un design și teste amănunțite.

Aplicațiile de backup au oferit de mult timp mai multe tipuri de operațiuni de backup. Cele mai comune tipuri de backup sunt backup-ul complet, backup-ul incremental și backup-ul diferențial. Alte tipuri de backup includ mirroring-ul.

În dezbaterea privind backup-ul în cloud versus backup-ul local, există tipuri de backup care funcționează mai bine în anumite locații. Backup-urile conectate la rețea pot fi afectate de ransomware, de aceea este important ca backup-urile critice să fie păstrate pe dispozitive de stocare offline sau pe sisteme izolate. Dacă efectuați backup în cloud, backup-urile incrementale sunt în general mai potrivite, deoarece consumă mai puține resurse.

 

De ce sunt importante backupurile?

Backup-urile nu reprezintă doar o măsură de precauție, ci o componentă a unei strategii complete de securitate și continuitate a afacerii, din următoarele considerente:

  • Protecție împotriva pierderilor de date: un plan de backup eficient oferă o măsură de protecție împotriva pierderilor de date. Fie că este vorba despre o defecțiune hardware, un atac cibernetic sau chiar o eroare umană, existența unor copii de siguranță actualizate periodic asigură că informațiile pot fi recuperate fără dificultăți majore;
  • Revenire rapid la activitățile cotidiene : în cazul unui incident, capacitatea de a reveni rapid la normalitate este importantă pentru continuarea activității. Un plan de recuperare bine pus la punct asigură că datele pot fi restabilite rapid și că operațiunile pot fi reluate cât mai curând posibil;
  • Protecția împotriva amenințărilor cibernetice: în contextul creșterii amenințărilor cibernetice, inclusiv ransomware, un plan de backup devine o barieră importantă. Având copii de siguranță actualizate, organizațiile pot evita plățile de răscumpărare și pot restabili datele afectate. Recuperarea rapidă și completă a informațiilor esențiale reduce impactul financiar al întreruperilor de activitate și al pierderilor de date.


Tipuri de backup-uri

Există diferite tipuri de backup-uri, fiecare cu avantajele și dezavantajele sale. Iată o introducere în cele mai comune tipuri de backup:

 

1. Backup complet (Full Backup):

Cel mai de bază și complet tip de operație de backup este backup-ul complet. Așa cum sugerează și numele, acest tip de backup face o copie a tuturor datelor pe un dispozitiv de stocare, cum ar fi un disc sau bandă. Avantajul principal al efectuării unui backup complet în fiecare operație este că o copie completă a tuturor datelor este disponibilă cu un singur set de media. Acest lucru duce la un timp minim pentru recuperarea datelor, cunoscut sub numele de obiectivul de timp de recuperare. Cu toate acestea, dezavantajele constau în faptul că efectuarea unui backup complet durează mai mult decât alte tipuri de backup și necesită mai mult spațiu de stocare. De obicei, backup-urile complete sunt rulate doar periodic.

 

2. Backup incremental (Incremental Backup):

O operație de backup incrementală va rezulta în copierea doar a datelor care s-au schimbat de la ultima operație de backup de orice tip. Organizația utilizează în mod obișnuit marcajul de timp modificat al fișierelor și îl compară cu marcajul de timp al ultimului backup. Aplicațiile de backup urmăresc și înregistrează data și ora la care au loc operațiile de backup pentru a urmări fișierele modificate de la aceste operații. Avantajul unui backup incremental este că duplică o cantitate mai mică de date decât unul complet.

 

3. Backup diferențial (Differential Backups):

O operație de backup diferențial este similară cu una incrementală prima dată când este efectuată, deoarece va copia toate datele modificate de la ultimul backup. Cu toate acestea, de fiecare dată când este rulată ulterior, va continua să copieze toate datele modificate de la ultimul backup complet. Astfel, va stoca mai multe date backup decât unul incremental în operațiunile ulterioare, deși de obicei mult mai puțin decât un backup complet. În plus, backup-urile diferențiale necesită mai mult spațiu și timp pentru a fi finalizate decât cele incrementale, dar mai puțin decât cele complete.

 

4. Backup mirror (Mirror Backups):

Un backup tip oglindă este comparabil cu un backup complet. Acest tip de backup creează o copie exactă a setului de date sursă, dar doar cea mai recentă versiune a datelor este stocată în depozitul de backup fără a urmări diferite versiuni ale fișierelor. Backup-ul este o oglindă a datelor surse, de unde și numele. Toate fișierele diferite backup-ate sunt stocate separat, la fel ca în sursă. Unul dintre avantajele backup-urilor oglindă este un timp rapid de recuperare a datelor. Este, de asemenea, ușor să accesezi fișierele individuale duplicate.

Aceste tipuri de backup-uri oferă organizațiilor opțiuni variate pentru protejarea și recuperarea datelor lor în funcție de nevoile specifice și importanța informațiilor stocate.


Testarea planului de backup și recuperare a datelor

Testarea unui plan de backup și recuperare este un proces folosit pentru a asigura că un astfel de plan va funcționa așa cum trebuie în cazul unei urgențe reale. Această testare poate implica diferite tipuri de analize, de la teste de recuperare de fișiere de bază până la teste detaliate de scenarii. Mai jos regăsiți o serie de pași pe care îi puteți urma pentru testarea backupurilor:

1. Verificați recuperarea fișierelor șterse sau corupte:

  • În cazul în care fișierele sunt șterse sau corupte, ar trebui să vă puteți baza pe sistemele de backup pentru a le restaura la capacitatea lor originală. Testarea acestui aspect poate confirma că sistemul poate restaura aceste fișiere corect și vă permite să vă familiarizați cu procesul.
  • Alegeți câteva fișiere în cadrul sistemului de fișiere specific pe care îl testați. Aceste fișiere ar trebui să fi fost modificate sau adăugate recent. Apoi, creați un folder pentru procesul de testare. Ulterior, utilizați sistemul dvs. de backup pentru a localiza aceste fișiere și pentru a le restaura în acel folder. Odată ce aveți fișierele produse de sistem, puteți compara fișierele restaurate cu cele reale.
  • Comparând fișierele restaurate cu cele reale, ar trebui să luați în considerare orice modificări sau alterări între cele două. De exemplu, asigurați-vă că fișierele restaurate pot fi deschise și accesate, că au aceeași dimensiune ca cele originale și că toate actualizările recente ale fișierelor originale sunt incluse în cele restaurate. Acest lucru vă va ajuta să determinați dacă sistemul dvs. a restaurat în mod precis fișierele și ar putea să o facă într-o situație în care originalele au fost pierdute.

2. Testați backup-ul aplicațiilor:

  • Comparând aplicația restaurată cu cea originală, ar trebui să testați modificările în datele conținute în aplicație și funcționalitatea acesteia. Aplicația restaurată ar trebui să fie accesibilă cu o cantitate similară de date stocate și aceleași capacități ca aplicația originală.
  • Ar trebui să căutați coerența între aplicația originală și cea restaurată. Dacă aplicația restaurată nu poate fi utilizată cu datele originale, atunci backup-ul aplicației nu poate fi considerat un succes.

3. Aproximați cât durează pentru a face backup:

  • Este benefic să testați cât timp durează ca sistemul să completeze procesul de backup în timpul acestui proces. Acest lucru este important deoarece un timp îndelungat pentru procesarea backup-urilor ar putea însemna mai multă inactivitate pentru companie și consecințe pentru operațiunile interne;
  • Prin luarea notă a timpului pe care sistemul dvs. îl petrece pentru a face backup la datele de test, puteți aplica aceasta la cantitatea de date necesară pentru ca organizația dvs. să funcționeze. Acest lucru vă poate permite să determinați cât timp ar putea lăsa procesul de restaurare compania în așteptare înainte ca activitatea să devină posibilă din nou, în cazul în care o urgență ar distruge întregul sistem;

4. Continuați să testați planul de backup și recuperare în mod regulat:

  • Modificările la stocarea datelor și sistem sunt obișnuite în rețelele organizaționale și pot cauza schimbări în capacitatea planului de a restabili datele. Din acest motiv, multe organizații efectuează aceste teste în mod regulat;
  • Deci, cât de des ar trebui organizațiile să efectueze teste de backup și recuperare a bazelor de date? Este cel mai bine să programați teste în mod regulat, cum ar fi săptămânal sau lunar. Frecvența testelor poate fi, de asemenea, bazată pe necesitățile de resurse. De exemplu, puteți testa backup-ul datelor esențiale pentru operațiunile companiei mai des, deoarece capacitatea lor de a fi restaurate este mai critică.


Soluții de backup: alegerea celor mai bune instrumente

În procesul de analiză a celor mai bune software-uri de backup, este important să țineți cont de software-urile care susțin backup-urile în cloud, gestionarea unor cantități mari de date și oferă planuri de preț flexibile sunt preferatele noastre personale. Câteva soluții de backup des întâlnite sunt: EaseUS Data Backup, Acronis Cyber Protect Home Office, AOMEI Backupper, Paragon Backup & Recovery, Veeam Backup & Replication.

Sistemul de operare Windows oferă experiența tradițională "Backup and Restore", care vă permite să creați backup-uri complete automat la intervale regulate. Iată pașii pentru a configura backup-uri complete ale dispozitivului în mod automat:

1. Deschideți Setări (Open Settings);

2. Dați clic pe Actualizare și securitate (Click on Update & Security);

3. Apăsați pe Backup (Click on Backup);

4. Sub "Căutare pentru o copie de rezervă mai veche (Under "Looking for an older backup), faceți clic pe Mergi la Backup and Restore (Go to Backup and Restore option);

5. Sub "Backup" faceți click pe Configurare backup (Set up backup option on the right);

6. Alegeți unitatea detașabilă pentru a stoca backup-urile automate;

7. Dați click pe Următorul (Next);

8. Sub "Ce doriți să faceți backup?" (What do you want to backup?) selectați Lasă-mă să aleg (Let me choose option). Puteți selecta Lasa Windows să aleagă, dar dacă doriți să vă asigurați că tot ce doriți este inclus, opțiunea Lasă-mă să aleg este cea pe care doriți să o selectați;

9. Apăsați butonul Următorul (Next);

10. Sub "Fișiere de date" (Data Files), bifați toate elementele necesare;

11. Sub "Calculator" (Computer) bifați Local Disk (C:). Dacă aveți mai multe unități, acestea vor apărea, de asemenea, în această listă;

12. Bifați opțiunea „Include un sistem de unități”: System Reserved (C:);

13. Dați click pe butonul Următorul (Next);

14. Faceți click pe opțiunea Schimbă programul (Change schedule option);

15. Bifați opțiunea Rulează backup-ul în mod programat (Run backup on a schedule option);

16. Specificați frecvența, data și ora la care Windows 10 ar trebui să facă backup;

17. Apăsați butonul OK;

18. Faceți clic pe butonul Salvează setările și ieșiți (Save settings and exit button).

Odată ce finalizați acești pași, va fi creat un backup inițial al dispozitivului, iar apoi se vor efectua backup-uri incrementale conform programului specificat.

 

Un plan de backup și recuperare eficient nu reprezintă doar o măsură de precauție, ci un element important al continuității operațiunilor organizaționale. Diversitatea tipurilor de backup oferă opțiuni adaptabile la nevoile specifice ale fiecărei organizații, contribuind la protejarea datelor împotriva pierderilor și amenințărilor cibernetice. Testarea regulată a planului asigură funcționalitatea acestuia în situații reale, iar alegerea unei soluții de backup potrivite, poate furniza securitate robustă în fața riscurilor diverse, inclusiv a amenințărilor de tip ransomware.



Sursa1, sursa2, sursa3