Utilizatorii sunt avertizați cu privire la fraudarea online de Crăciun

Utilizatorii sunt avertizați cu privire la fraudarea online de Crăciun

În contextul presiunilor financiare crescânde în pragul sărbătorilor, autoritățile avertizează publicul cu privire la schemele comune de fraudă online. În cadrul campaniei "Nu dați click în decembrie", consumatorii sunt sfătuiți pentru a se proteja împotriva unor escrocherii frecvente, cum ar fi cele legate de pachetele nedistribuite, abonamentele fictive și atacurile „hackerilor fantomă”.

Rating: 5.0 (2 voturi)
Noutăți 01.02.2023

Alertă pentru familii în perioada Crăciunului

Familiile care se luptă să facă față cheltuielilor de Crăciun sunt avertizate cu privire la escrocii care profiți de stresul financiar și oferă împrumuturi gospodăriilor disperate. În acest context, este recomandat să urmați trei pași pentru a vă protejeza împotriva fraudelor cu împrumuturi:

  • Atenție la contactele necunoscute: dacă sunteți contactat telefonic sau prin email fără să vă așteptați, s-ar putea să fie o escrocherie;
  • Taxe în avans - un semnal de alarmă: dacă vi se cere să plătiți o taxă în avans, este un indicator al unei posibile escrocherii;
  • Urgență și modalități neobișnuite de plată: dacă vi se cere să plătiți rapid sau printr-o metodă neobișnuită, fiți atenți - ar putea fi o escrocherie.

 

Principalele metode de fraudare folosite

În ultimii ani, au fost reliefate trei metode principale ce provoacă pierderi semnificative în fiecare an:


  • Escrocheria "Pachetul nu poate fi Livrat"

Escrocii targetează utilizatorii prin intermediul mesajelor text sau emailurilor, susținând că un pachet nu poate fi livrat decât dacă aceștia dau click pe link-ul furnizat și introduc informațiile personale sau plătesc o taxă de reexpediere. Nu dați click pe astfel de linkuri. În schimb, contactați direct serviciul de livrare sau vânzătorul folosind un număr sau un site web verificat.


  • Escrocheria "Abonamentul la cont"

De obcei, tot prin intermediul emailurilor sau mesajelor text, hackerii comunică că un abonament a fost reînnoit pentru încă un an. Mesajul încurajează destinatarii să facă click pe un link pentru a verifica, a anula abonamentul sau a primi o chitanță pentru abonament. Dacă primiți un mesaj nesolicitat care vă cere să faceți click pe un link de abonament, nu faceți acest lucru.

Utilizatorilor li se recomandă să raporteze și să șteargă orice mesaje referitoare la reînnoiri automate pretinzând a fi de la o companie la care nu au un abonament. Atunci când mesajul pare să fie de la un abonament pe care îl dețin, o regulă de bază este să verifice adresa de email pentru a confirma că provine de la furnizorul de servicii.


  • Escrocheria "Phantom hacker"

Criminalii trimit mesaje nesolicitate prin telefon, email, mesaje text sau ferestre pop-up, pretinzând a fi "suport tehnic" și solicitându-vă să furnizați acces la computer pentru a actualiza software-ul și a "preveni atacurile hackerilor". Dar cei care vă contactează sunt, de fapt, hackerii, iar odată ce obțin acces la computerul dumneavoastră, pot instala software-uri malițioase pentru a vă fura informațiile financiare. Uneori, escrocii pretind chiar că sunt autorități guvernamentale sau forțele de ordine și transmit mesaje că banii dumneavoastră sunt încă nesiguri și trebuie mutați într-un nou cont „alias”.

Utilizatorii care primesc astfel de solicitări nu ar trebui niciodată să facă click. Entitățile guvernamentale și afacerile legitime nu vor trimite mesaje nesolicitate pentru a solicita acces la un computer personal.



Fraudele cu achiziții

Escrocheriile de achiziții ating cote maxime în ultimele luni ale anului. Datele din ultimele patru luni ale anului trecut arată că aceste înșelătorii, în care escrocii vând produse inexistente la prețuri reduse pentru a atrage cumpărătorii, au crescut cu 41%.

Victima face intenționat o plată, dar pentru produse care nu există - și care nu vor ajunge niciodată. În urma unei cercetări la care au participat 2.000 de adulți, 17% dintre participanți simt că sunt mai intens vizati de hackeri în apropierea Crăciunului.

În plus față de fraudarea rambursărilor (13%), în care criminalii se prezintă ca o organizație care susține că ținta are dreptul la o rambursare și solicită informații personale, alte înșelătorii populare în ultimele 12 luni au inclus înșelătorii romantice, escrocherii de restituire crypto și scheme pentru a deveni bogat rapid.

Această campanie a fost creată pentru a crește cunoștințele despre escrocherii, încurajând discuțiile și învățarea despre ele, ceea ce reprezintă un pas important în combaterea lor.

 

Apel la vigilență

Fiți prudenți atunci când primiți comunicări online, prin email, pop-up sau text de la surse necunoscute sau neverificate. Dacă există vreo îndoială cu privire la un link, mesaj sau atașament nu faceți click pe acestea.

Escrocii recurg la tactici precum urgența și frica pentru a manipula victimele. Dacă, în orice moment, sunteți presați, vi se spune să țineți tranzacțiile secrete sau chiar să mințiți persoane dragi și autorități pentru a finaliza o tranzacție, este foarte probabil să fie o escrocherie.

Nu este de blamat în a cădea victimă a schemelor de escrocherie online operate de grupuri profesioniste de hackeri care își testează metodele repetat la nivel global.



Sursa1, sursa2, sursa3