ChatGPT a împlinit an. Cum a schimbat lumea tehnologică

ChatGPT a împlinit an. Cum a schimbat lumea tehnologică

Cu un an în urmă, la 30 noiembrie 2022, OpenAI a lansat ChatGPT. Este neobișnuit ca un singur produs să creeze un impact atât de semnificativ în industria tehnologică într-un singur an. ChatGPT a propulsat inteligența artificială (IA) din domeniul ficțiunii științifice în realitate mai repede decât ar dura oamenilor să se obișnuiască să numească Twitter cu noul său nume.

Rating: 5.0 (3 voturi)
Noutăți 01.02.2023

Revoluția ChatGPT

În decursul acestor 365 de zile, ChatGPT a schimbat percepția publicului asupra inteligenței artificiale, captivând imaginația, atrăgând critici și alimentând anxietăți existențiale. A influențat direcția Microsoft, generând temeri cu privire la preluarea lumii de către IA, fascinând liderii mondiali, provocând inițiative de reglementare guvernamentală, contribuind la îmbogățirea vocabularului, inspirând conferințe și imitatori, generând o criză pentru profesori, accelerând defăimarea automată, punând în dificultate avocații prin halucinații, provocând litigii legate de datele de antrenament și multe altele.

 

Utilitatea ChatGPT

Pentru unii, ChatGPT s-a dovedit și un instrument util, accelerând sarcinile de programare pentru anumiți dezvoltatori de software, asistând scriitorii în activitățile de compunere și editare și oferind sfaturi rapide, fără reclame și fără banner-e cookie, într-un moment în care unele site-uri de socializare s-au fragmentat și oracolul nostru anterior de cunoștințe despre internet, Google, a căzut într-un deplorabil dispreț.

 

Un început promițător

Acum doar un an, inteligența artificială nu era o preocupare care îi ținea treji pe liderii mondiali, cu atât mai puțin să fie pe agenda lor la summiturile globale. Nici măcar nu era subiect de discuție la masa de cină. Dincolo de cercul Silicon Valley, puțini îi acordau atenție - IA era încă în mare măsură o ficțiune științifică în contextul șocurilor post-pandemice, schimbărilor climatice și conflictelor violente, precum și a creșterii divizărilor politice și sociale în societăți.

Totul s-a schimbat pe 30 noiembrie 2022, când o companie mai puțin cunoscută din San Francisco, denumită OpenAI, a lansat ChatGPT, un chatbot. A devenit imediat viral, atrăgând 5 milioane de utilizatori în câteva zile.

 


Impact global și dezbatere

Este evident că ChatGPT nu e doar o modă trecătoare. În ianuarie, OpenAI a primit o injecție de 10 miliarde de dolari de la Microsoft, iar până în februarie, ChatGPT avea 100 de milioane de utilizatori activi lunar.

Google a urmat curând cu anunțul propriului său chatbot, Bard, iar compania chineză Baidu s-a alăturat cursei globale a IA cu Ernie Bot puțin timp după. Reglementatorii din întreaga lume s-au zbătut să țină pasul cu tehnologia care evolua rapid și cu capacitățile sale.

Între timp, ChatGPT a trecut de examenele de medicină, drept și școală de afaceri. Teamă de a fi înlocuit de o mașină a cauzat un caz sever de anxietate legată de IA, dar acum ni se spune că adoptarea pe scară largă a instrumentelor AI ar putea duce, de fapt, la o săptămână de lucru mai scurtă pentru aceeași plată.

Lansarea ChatGPT a fost intensă și copleșitoare, conducând la o explozie în IA generativă, despre care Forumul Economic Mondial a spus că „se pregătește să accelereze Revoluția Industrială a Patra”.

 

Marea divizare a IA?

Lupta pentru controlul la OpenAI a evidențiat o discrepanță tot mai mare între așa-numiții „accelerationiști”, susținătorii avansării rapide a tehnologiei, și cei care pledau pentru o abordare mai precaută, cu implementarea unor măsuri de siguranță adecvate pentru a preveni scăparea inteligenței artificiale de sub control.

Divergența dintre perspectivele „pozitive despre IA” și „negative despre IA” va continua să se accentueze. Pe măsură ce IA devine tot mai avansată, unii creatori o vor adopta ca pe o unealtă utilă, în timp ce alții o vor percepe ca o amenințare existențială. Această diviziune ar putea să se solidifice în tabere opuse.

În domeniul comerțului, se conturează o „divizare clară” între consumatori și liderii de afaceri în privința adoptării, entuziasmului și educației legate de IA. Deși 91% dintre liderii de afaceri manifestă o atitudine pozitivă față de utilizarea IA pentru interacțiunea cu clienții, doar 50% dintre consumatori împărtășesc aceeași opinie, în comparație cu 62% înainte de lansarea ChatGPT.

Alienarea va însoți cu siguranță tehnologia în dezvoltare rapidă pe termen scurt, conform afirmațiilor lui Ben Steele, un dezvoltator de conținut AI din Regatul Unit. Cu toate acestea, pe termen lung, este posibil să asistăm la o creștere a productivității care va schimba lucrurile în moduri imprevizibile.

În decursul unui an de existență, ChatGPT a generat o multitudine de dezbateri, focalizându-se asupra celor două fețe ale aceleiași monede: inteligența artificială poate facilita atât infracțiunile cibernetice, cât și eforturile de combatere a acestora. Este în același timp o extensie a creativității și, concomitent, reprezintă o amenințare existențială pentru umanitate și un potențial salvator al acesteia.



Sursa1, sursa2, sursa3